SEO / marketing business στο web: Η πανούκλα του διαδικτύου

Τι σημαίνει SEO;

Σημαίνει Search Εngine Οptimization, κάτι που σαν υπηρεσία μεταφράζεται σε «βελτιστοποίηση της θέσης / σειράς εμφάνισης ενός ιστότοπου στα αποτελέσματα αναζήτησης των μηχανών αναζήτησης». Για παράδειγμα αν ψάξω στο google για «ξενοδοχεία στην Αττική» πετυχημένα για τους SEO experts και τους υπόλοιπους στατιστικολόγους, θεωρούνται τα web sites που θα εμφανιστούν στην πρώτη σελίδα αποτελεσμάτων. Έχουν γίνει μάλιστα και σχετικές έρευνες που υποστηρίζουν πως οι περισσότεροι χρήστες, βλέπουν μόνο τα αποτελέσματα των πρώτων σελίδων των μηχανών αναζήτησης. Οπότε έρχεται το λογικό ερώτημα: «Πως θα καταφέρω εγώ που φτιάχνω νέο site να περάσω τα υπόλοιπα και να βγαίνω πιο ψηλά;» – ασχέτως αν το site μου δεν το αξίζει. Και εδώ είναι που έρχεται η πανούκλα…

 

Η πανούκλα

Και εκεί που βλέπαμε τους μαρκετίστες, τους υπόλοιπους αεριτζήδες και τους κυνηγούς του εύκολου χρήματος μόνο στα άλλα trash media (βλ: τηλεόραση, ράδιο, έντυπα), εισέβαλαν πλέον για τα καλά και στο διαδίκτυο, και δυστυχώς εξαπλώνονται ραγδαία, σαν την πανούκλα. Καθημερινά πλέον διαβάζω σε sites που παρακολουθώ, ερωτήσεις από ανθρώπους που θέλουν να ανεβάσουν τα site τους ψηλότερα στα αποτελέσματα αναζήτησης των μηχανών αναζήτησης αλλά και συμβουλές και άρθρα των πολλών πλέων SEO experts που μοιράζονται τη γνώση τους με σκοπό τις περισσότερες φορές να αυτοδιαφημιστούν, ώστε να «ψαρέψουν» έπειτα νέα θύματα – πελάτες. Βιβλία που θα σου μάθουν πως θα γίνεις και εσύ Guru / Expert / Master SEO, εταιρείες που κερδίζουν χρήματα υποσχόμενες στους πελάτες τους να τους ανεβάσουν πρώτους στις θέσεις αποτελεσμάτων αναζητήσεων, άνθρωποι από το πουθενά που μέχρι χθες δεν γνώριζαν τη εστί internet αλλά και αρκετοί προερχόμενοι από τα υπόλοιπα μέσα που αργοπεθαίνουν, που μέχρι προσφάτων πολεμούσαν το διαδίκτυο και τώρα ζουν με χρήματα που βγάζουν κάνοντας σεμινάρια, συνέδρια και ομιλίες ως SEO experts ή όπως αλλιώς αυτοβαφτίζονται, διαφημιστές, σύμβουλοι, μαρκετίστες και δημοσιοσχετίστες … μια πλειάδα ανθρώπων που αφού κατάφεραν να σαβουροποιήσουν τα υπόλοιπα μέσα, έχουν διεισδύσει για τα καλά και στο web όπου ανακάλυψαν ένα νέο έδαφος με μπόλικα ανίδεα θύματα που θα μπορέσουν με λίγες βασικές γνώσεις να τους ξεγελάσουν και να κερδίσουν κάποια χρήματα σχετικά απαίδευτα. Νέοι όροι όπως PR, SEM, SERP, Bakclinks, doorways κ.α. έγιναν πλέον η αργκό τους και μπήκαν στην καθημερινή τους γλώσσα… Και κάπως έτσι δημιουργήθηκε μια νέα αγορά εκεί που δεν υπήρχε…
Γιατί πανούκλα; Γιατί παρόλο που θα ακούσετε τους περισσότερους να ισχυρίζονται ότι χρησιμοποιούν ηθικώς σωστές πρακτικές για να ανέβουν σε θέσεις αποτελεσμάτων, αυτοί που θα βρείτε τις περισσότερες φορές στις πρώτες θέσεις θα έχουν χρησιμοποιήσει Blackhat, κρυφά κείμενα, cybersquatting για link back στα site που θέλουν να ανεβάσουν ψηλότερα, Link Farms, email / blog / forum spamming, μη ενεργά links στα site τους και πολλές άλλες ανήθικες τεχνικές με μοναδικό στόχο την πρωτιά.

Μέσα σε όλο αυτό το πανηγύρι, υποχρεώνονται και οι επαγγελματίες του χώρου και προσθέτουν στην λίστα των υπηρεσιών τους πέρα των design, development, hosting και παρεμφερών υπηρεσιών τους και υπηρεσίες SEO, για να μη χάνουν πελάτες από τους επιτήδειους κερδοσκόπους ή τους επαγγελματικούς τους αντιπάλους τους που ήδη τις έχουν προσθέσει στη λίστα των προσφερόμενων υπηρεσιών τους. Έχει πέσει τόση παραπληροφόρηση και τόση διαφήμιση σε SEO web sites, που ένα σημαντικό πλέον ποσοστό ανθρώπων που επιθυμούν να φτιάξουν τα web sites τους, είναι ήδη «μιλημένοι». Αρκετοί μάλιστα γνωρίζουν ήδη τον όρο SEO, που στις περισσότερες περιπτώσεις για αυτούς σημαίνει «εμφάνιση του web site τους στις πρώτες θέσεις αποτελεσμάτων της google». Τις περισσότερες φορές δεν γνωρίζουν καν την ύπαρξη άλλων μηχανών αναζήτησης και γιατί να το κάνουν και όλας αφού ομολογουμένως το μεγαλύτερο ποσοστό χρηστών παγκοσμίως χρησιμοποιεί την google για τις αναζητήσεις του στο διαδίκτυο.

 

Τι νομίζω ότι φταίει;

Η ρίζα του κακού πιστεύω πως είναι η εμπορευματοποίηση του διαδικτύου. Τη εννοώ με αυτό; Το web χτίστηκε με τη φιλοσοφία της ελεύθερης διακίνησης ιδεών και πληροφοριών όπου οποιοσδήποτε άνθρωπος θα μπορούσε να έχει δωρεάν πρόσβαση σε αυτές τις πληροφορίες, αλλά και να συμμετέχει και να εμπλουτίζει και ο ίδιος εφόσον το επιθυμεί αυτή την τεράστια «βιβλιοθήκη» γνώσεων. Έπειτα ήρθαν το ηλεκτρονικό εμπόριο και οι ηλεκτρονικές διαφημίσεις (banners). Αργότερα όσο γιγαντωνόταν η google, «γεννήθηκε» και το adsense και οι παραπλήσιες υπηρεσίες που πληρώνουν sites που δείχνουν τις διαφημίσεις τους, ασφαλώς και τα adwords για να κερδίζει και η google που μετεξελίχθηκε σε κυρίαρχη εταιρεία του χώρου, ξεπετάχτηκαν οι επαγγελματίες bloggers, οι επαγγελματίες social bookmarking submitters,  το viral marketing και αρκετές άλλες «πηγές εσόδων» από το διαδίκτυο, που σιγά αλλά σταθερά μετατρέπουν αλλάζουν τη μορφή του διαδικτύου από αυτό που γνωρίζαμε.
Υπάρχουν εκατομμύρια web sites που έχουν φτιαχτεί για έναν και μόνο λόγο. Έξτρα έσοδα από το adsense και παρόμοιες υπηρεσίες. Μάλιστα όσο πιο απαίδευτα είναι αυτά τα έσοδα τόσο το καλύτερο. Και πως θα βγάλουμε πιο εύκολα χρήματα; Ασφαλώς αν βρίσκουν το site μας ευκολότερα όσοι ψάχνουν στο διαδικτύου. Πως θα τα πετύχουμε αυτό; Με τεχνικές SEO. «Its all about money». Θα κάνω τα πάντα για να ανέβω στην κορυφή των αποτελεσμάτων αναζήτησης, ακόμα και αν έχω ένα τρισάθλιο site, γιατί απλούστατα, όταν θα με βρουν στις πρώτες θέσεις, θα πουλήσω πιο εύκολα τα προϊόντα μου ή τις υπηρεσίες μου ή θα κερδίσω χρήματα από τις διαφημίσεις μου. Όλοι όσοι το κάνουν το γνωρίζουν και μάλιστα από ότι φαίνεται δεν έχουν πρόβλημα με αυτό! Σε πρόσφατη μάλιστα ανταλλαγή μηνυμάτων μου με έναν επαγγελματία του «Search engine marketing» πήρα ένα tweet όπου έλεγε «το web είναι εμπορικά εκμεταλλεύσιμο για τον ίδιο λόγο που τα μαγαζιά έχουν βιτρίνες». Η απάντηση μου ήταν «Τα μαγαζιά όταν βάζουν παραπλανητικές διαφημίσεις στις βιτρίνες τα κλείνουν. Δυστυχώς στα sites δεν ισχύει το ίδιο.» Και ασφαλώς αναφερόμουν στις τεχνικές όπου μας έχουν καταντήσει να βλέπουμε στα πρώτα αποτελέσματα αναζήτησης spam και scam sites, ή websites άσχετα με το θέμα που ψάχνουμε, που με αθέμιτα – αν και όχι παράνομα τις περισσότερες φορές – μέσα, «εκμεταλλευόμενα» τους αλγόριθμους αξιολόγησης καταφέρνουν να ξεπεράσουν τα πραγματικά αξιόλογα sites που δεν έχουν μπει σε παρόμοιες διαδικασίες.
Για να μη παρεξηγηθώ. Δεν είμαι σε καμιά περίπτωση κατά των εσόδων από το διαδίκτυο, είτε μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, είτε ακόμα και από τις διαφημίσεις, από τη στιγμή που μπορεί να αποτελέσουν μια πηγή εσόδων σε άτομα που προσφέρουν κάτι χρήσιμο στο διαδίκτυο. Ναι μεν το χρήμα είναι που προσέλκυσε και τα τσακάλια, αλλά είναι και αυτό που μπορεί να δώσει ένα έξτρα κίνητρο σε ανθρώπους να γράψουν πρωτότυπα κείμενα, να μοιραστούν τις ιδέες τους, τις σκέψεις τους, τις ζωγραφιές τους, τα ενδιαφέροντα τους και να εμπλουτίσουν το web με χρήσιμο περιεχόμενο. Αυτό που προσωπικά με ενοχλεί είναι όταν το χρήμα είναι το μοναδικό κίνητρο για τη δημιουργία ενός άχρηστου site με αντιγραμμένο περιεχόμενο ή με ελάχιστο υλικό και μηδαμινή ουσιαστική προσφορά.

 

Τι θα μπορούσε να βοηθήσει ή να αλλάξει την κατάσταση;

Εκπαίδευση χρηστών:

Ένα βασικό τουλάχιστον για αρχή, είναι η εκπαίδευση των χρηστών ώστε να μάθουν να κάνουν αναζητήσεις χρησιμοποιώντας τις έξτρα δυνατότητες που τους προσφέρουν αυτές. Για παράδειγμα, ο περισσότερος κόσμος δεν γνωρίζει καν την χρήση των εισαγωγικών, ότι δηλαδή όταν θα περιβάλλουμε σε εισαγωγικά μια φράση η μηχανή αναζήτησης θα μας επιστρέψει τα αποτελέσματα που ταιριάζουν σε ολόκληρη τη φράση. Παράδειγμα: Ξενοδοχεία στην Αττική επιστρέφει 390.000 αποτελέσματα, ενώ το "Ξενοδοχεία στην Αττική" με εισαγωγικά μόλις 29. Ή την χρήση των  + και – όπου το +λέξη σημαίνει πως θέλουμε στα κείμενα που θα βρούμε τη φράση μας να περιλαμβάνεται και η τάδε λέξη, και αντίθετα με το –λέξη , όσες δεν θέλουμε να περιλαμβάνονται. Παράδειγμα: αν ψάξετε στο google.gr τη λέξη SEO θα δείτε ότι σας επιστρέφει πρώτο αποτέλεσμα το «Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού» ενώ αν βάλετε π.χ. SEO -"Σώμα Ελληνικού Οδηγισμού" +search engine optimization θα πάρετε διαφορετικά αποτελέσματα. Αυτά και πολλά άλλα αναφέρονται στις σελίδες βοήθειας των περισσότερων γνωστών μηχανών αναζήτησης, αλλά παρόλα αυτά οι πιο πολύ χρήστες δεν τα γνωρίζουν και δεν τα χρησιμοποιούν. Όσο πιο στοχευμένες αναζητήσεις κάνετε, τόσο πιο πολύ θα γλιτώνετε από τα ανεπιθύμητα αποτελέσματα.
 

Αλλαγή αλγορίθμων μηχανών αναζήτησης ή τρόπου παρουσίασης αποτελεσμάτων:

Η Google δεν κρατάει τυχαία επτασφράγιστο τον αλγόριθμο της αξιολόγησης των web sites που επιστρέφει στις αναζητήσεις μας. Το κάνει για να αποφεύγει αυτές τις τεχνικές που αναφέραμε που καταστρέφουν και τη δική της αξιοπιστία, αλλά και τη δική μας ευκολία στην ανακάλυψη της σωστής πληροφορίας. Ήδη δοκιμάζει διάφορες αλλαγές στους τρόπους που αξιολογεί τα καταχωρημένα sites, και πιστεύω πως το κάνει επειδή έχει αντιληφθεί το πρόβλημα και τι συνέπειες μπορεί να υποστεί αν χειροτερέψει και άλλο η κατάσταση. Αυτό σημαίνει πως μέρα με τη μέρα μπορεί να αλλάξει τελείως την «φόρμουλα» της και να φέρει τα πάνω κάτω και να βρεθούν άνεργοι οι guru SEO και να κλαίνε τα χρήματα που δώσανε όσοι πληρώσανε για να χαίρονται να βλέπουν το site τους στις πρώτες σελίδες.
Κάτι άλλο που θα μπορούσε να αλλάξει τελείως το σκηνικό, θα ήταν ένας άλλος τρόπος παρουσίασης ή αναζήτησης της πληροφορίας. Για παράδειγμα αντί να χρειαστεί να εκπαιδευτούν οι χρήστες στη χρήση των βοηθητικών χαρακτήρων όπως τα εισαγωγικά και τα + και – που αναφέρθηκαν πριν, θα μπορούσε να προσφέρει ένα πιο φιλικό περιβάλλον αναζήτησης που θα βοηθάει άμεσα και τον αρχάριο χρήστη να κάνει πιο συγκεκριμένες αναζητήσεις. Ένα άλλο θεωρητικό παράδειγμα που θα μπορούσε να αλλάξει τα δεδομένα θα ήταν η προβολή διαφορετικών προτάσεων αποτελεσμάτων στα ίδια κριτήρια αναζήτησης. Δηλαδή να μη δείχνει συνέχεια τα ίδια αποτελέσματα, με την ίδια σειρά, ακόμα και αν ψάξω δυο συνεχόμενες φορές το ίδιο θέμα.
 

Ακολουθούν όλοι τις ίδιες τεχνικές SEO, οπότε φτάνουμε στο ίδιο αποτέλεσμα:

Αν όλα τα sites ακολουθήσουν τις ίδιες τεχνικές (black / white / whatever) δεν νομίζω πως στο τέλος θα έχει νόημα να μιλάμε για αυτές, αφού όλα τα sites θα «κοντράρονται» με τα ίδια κριτήρια.

 

Σοβαρότητα και υπευθυνότητα των SEO:

Αυτό μάλλον είναι και το πιο δύσκολο, γιατί μπρος στο κέρδος θυσιάζονται τα πάντα.

 

Γιατί κάθισα και τα έγραψα όλα αυτά;

Κυρίως γιατί θέλω αν μπουν στον κόπο να διαβάσουν αυτό το κείμενο όλοι αυτοί οι SEOs εκεί έξω, να αναρωτηθούν τι κάνουν, γιατί το κάνουν, πόσο χρήσιμο και ηθικό είναι αυτό που κάνουν και αν τελικά προσφέρουν ή βλάπτουν με τις υπηρεσίες τους το διαδίκτυο και τις αρχές του. Και κατά δεύτερο για να ενημερώσω όλους όσους ψάχνονται ολοένα και περισσότερο σχετικά με τις τεχνικές SEO και ίσως και να βάλω κάποιους να αναλογιστούν αν το δικό τους site πραγματικά αξίζει τόσο ώστε να είναι στην αρχή των αποτελεσμάτων αναζήτησης ακόμα και ανήθικα.

 

Και τι σε νοιάζει εσένα;

Με νοιάζει γιατί βλέπω ένα μέσο που αγαπώ και χρησιμοποιώ κοντά στα 15 χρόνια να μετατρέπεται μέρα με τη μέρα σε έναν μέσο κερδοσκόπων που οι μόνες πληροφορίες και κείμενα που δημοσιεύουν στο διαδίκτυο, είναι μέθοδοι εκμετάλλευσης του web με σκοπό το κέρδος.
Για την ιστορία: Ο άνθρωπος που θεωρείται ο δημιουργός του World Wide Web, o Tim Berners-Lee και παλεύει για την ουδετερότητα του διαδικτύου (Net Neutrality) και για το λεγόμενο Semantic Web , θυμίζει στους marketers και τους SEO’s ότι είναι πολύ σημαντικότερο από την αγορά αγαθών και προϊόντων. Ο ίδιος αναφέρει πως «οι marketers έχουν «κουρσέψει» τις νέες τεχνολογίες στο έπακρο για τα δικά τους οφέλη από τη στιγμή που το web άρχισε να γίνετε γνωστό στο ευρύ κοινό. Έχει αναπτυχθεί λογισμικό που επιτρέπει τεχνητά τη βελτίωση των θέσεων αναζήτησης και ενώ αυτό δεν φαίνεται εκ πρώτης όψεως ως αρνητικό, έχει ως αποτελέσματα την αύξηση του άχρηστου περιεχομένου που πνίγει το δίκτυο.»

Πηγή: The Semantic Web Vision of Tim Berners Lee
«I think all marketers and SEO’s need to remember that the semantic web has a much higher goal than just selling goods and products. We need to remember that in many respects marketers have hijacked new technologies for their own ends since the web took form and gained popularity. Software has been developed to artificially improve search positions and while it’s not a bad thing it’s effects have helped to speed up change to deal with the growing flood of useless content that chokes the net.»

Video:

Θυμηθείτε:

  • To web δεν είναι τηλεόραση.
  • Οι μηχανές αναζήτησης δούλευαν μια χαρά και προ SEO τεχνικών, και ας μη ξεχνάμε πως η google έγινε αυτή που έγινε επειδή επέστρεφε σχεδόν πάντα στα πρώτα αποτελέσματα αυτό που πραγματικά ψάχναμε. Όπως ανέβηκε στην κορυφή, τόσο εύκολα μπορεί να πέσει και δεν νομίζω πως είναι κάτι που θα το αφήσει να συμβεί τόσο εύκολα.

 

Be the first to comment on "SEO / marketing business στο web: Η πανούκλα του διαδικτύου"

Leave a comment