Περί SEO: Γιατί θεωρώ ότι βλάπτει το web

Εγώ επιμένω πως από την βάση του το SEO, βλάπτει το web αντί να το βελτιώνει, από την στιγμή που μιλάμε για μια ομάδα υπηρεσιών με βασικό – κεντρικό στόχο την εξαπάτηση των μηχανών αναζήτησης ώστε να μας εμφανίζει ψηλότερα στη λίστα αποτελεσμάτων σε κάποιες λέξεις κλειδιά από τους άλλους. Όσοι ισχυριστούν το αντίθετο απλά ψεύδονται και αν δεν το πιστεύετε απλά πάρτε τηλέφωνο σε κάποια εταιρεία που ισχυρίζεται πως παρέχει SEO υπηρεσίες και κάντε τους μια απλή ερώτηση «Τι θα κερδίσω αν σας πληρώσω για να μου κάνετε SEO;» και απολαύστε τις απαντήσεις.  Όχι πως οι πελάτες είναι καλύτεροι. Αυτό επιθυμούν και για αυτό πληρώνουν άλλωστε όσοι πληρώνουν για SEO.

Αν ακούσετε από SEOs ότι προσπαθούν να βελτιώσουν το web με συμβουλές (μια και συμβουλευτικές υπηρεσίες παρέχουν στην ουσία) για το πως θα γράφουμε σωστό markup να ξέρετε πως είναι μέγιστο ψέμα. Θα έρθει δηλαδή ο SEO που πολλές φορές δεν ξέρει τι εστί HTML και θα συμβουλέψει τους developers πως θα γράψουν  σωστά κώδικα. Ναι… είναι τόσο γελοίο , όσο ακούγεται.  Θα ανοίξει τα βιβλία του και θα ψάξει στα resource του θα τρέξει και μερικές εφαρμογές που του βγάζουν αυτόματα κάποια reports και θα λέει έπειτα στους developers να αλλάξουν στον κώδικα πράγματα που ο ίδιος δεν κατανοεί καν τι κάνουν αλλά διάβασε ή είδε πως αλλάζοντας τα καταφέρνουμε να ανεβάσουμε το site μας ψηλότερα στα SERP.

Το ίδιο και για το web design. Να παίρνει δηλαδή συμβουλές βελτίωσης ο σχεδιαστής , από ένα άτομο που πολύ συχνά δεν έχει καν τις βασικές γνώσεις περί web design για το πώς θα σχεδιάσει ώστε να πετύχουμε το μεγάλο ζητούμενο,  δηλαδή το πώς θα βγούμε ψηλά στα αποτελέσματα αναζήτησης.

Εκτός αυτού, οι συμβουλές που θα δώσουν οι SEO πολλές φορές έρχονται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές της σωστής σχεδίασης, της προσβασιμότητας και της φιλικότητας προς το χρήστη.

Βέβαια με τη σημερινή κατάντια του Ελληνικού web όπου το στήνω Joomla και WordPress (που άλλωστε θεωρούνται και SEO friendly ή έχουν έτοιμα plugins / components για αυτό) με έτοιμα templates ισούται με το παρέχω υπηρεσίες web development και design, είναι τελικά πιθανό να πετύχουμε και κάποιους αυτοβαφτιζόμενους SEO που να ξέρουν περισσότερα από αυτούς που αυτοβαφτιζόμενους developers και designers, αλλά εφόσον δεν μιλάμε για τέτοιες περιπτώσεις είναι σαφές πως σύμβουλοι πάνω σε κώδικα και σχεδίαση πρέπει να είναι οι καλύτεροι στο είδος τους, οι πρακτικά και αποδεδειγμένα επαγγελματίες developers και designers και όχι τυχάρπαστοι που βρήκαν δυο – τρεις εφαρμογές που τις κρατάνε και κρυφές και διάβασαν 5 πράγματα από το web ή από το «SEO for dummies».

Πλέον βλέπουμε πως το έμαθαν το παραμύθι και οι εταιρείες που πουλάνε υπηρεσίες διαδικτύου και έτσι έβαλαν και αυτοί το SEO στο πακέτο υπηρεσιών που πουλάνε, είτε γιατί απλά ακολουθούν τον ανταγωνισμό, είτε γιατί έχουν ψαρωμένους πελάτες που τους ρωτάνε περί SEO, είτε γιατί βλέπουν πως φεύγουν χρήματα σε τρίτους που μπορούν εύκολα να τα πάρουν και αυτοί, είτε γιατί όταν κοστολογούν τριψήφιων ποσών websites δεν υπάρχει περίπτωση να μείνει χρόνος να ξεψειρίσουν το project αλλά κοιτάνε να το παραδώσουν το δυνατόν συντομότερα χωρίς να τους φάει πολλές εργατοώρες.
Και εξηγώ. Σκεφτείτε για παράδειγμα μια εταιρεία που πουλάει μόνο web design και web development. Τους παίρνει τηλέφωνο ο πελάτης που του έφτιαξαν το site και τους λέει «πλήρωσα μια εταιρεία να  μου κάνει SEO στο site μου, οπότε θα πρέπει να μιλήσετε μαζί τους για να συνεννοηθείτε για να κάνετε τις αλλαγές που θα σας πουν».
Μια απαίτηση του πελάτη που μάλιστα πολλές φορές θεωρεί πως θα πρέπει να γίνει και δωρεάν από τους developers / designers. Επειδή θα τους πουν κάποιοι τυχάρπαστοι αυτοβαφτιζόμενοι SEO πράγματα που θεωρούν πως θα βελτιώσουν τον κώδικα ή την σχεδίαση, με σκοπό πάντα να ανέβει ο πελάτης στα SERP όπου τελικά τις περισσότερες φορές καταλήγει σε τηλεφωνικές συνομιλίες μεταξύ SEO και deSelopers του τύπου «έλα μωρέ άλλαξε εκεί τον τίτλο σε H1, ανεβάστε και το block των tags πιο πάνω, προσθέστε και αυτά τα links αριστερά και είναι ΟΚ».
Στέλνουν έπειτα και στον πελάτη κάποια reports για keywords από έτοιμα προγράμματα ή online υπηρεσίες, αγοράζουν και κάποια backlinks από link farms (άλλη ιστορία και αυτή…) και τσεπώνουν όσα συμφωνήσανε, τον βάζουν και στο case study τους και όλα καλά.

Οπότε τι κάνουν πλέον και οι εταιρείες που πουλάνε web design και web development για να γλιτώσουν από αυτήν την γελοία κατάσταση όπου καλούνται συχνά να κάνουν τζάμπα δουλειά; Προσθέτουν και αυτές το SEO στις υπηρεσίες τους! Για αυτό βλέπετε πλέον να πουλάει και η κουτσή Μαρία εκεί έξω SEO. Στην ουσία τι γίνετε; Φτιάχνουν το site και το ανεβάζουνε και έπειτα αν πληρώσει ο πελάτης και για SEO αφιερώνουν έξτρα χρόνο για βελτιώσεις, keyword research και link building, πάντα με τον ίδιο στόχο. Να ανέβει το site του πελάτη στα αποτελέσματα αναζήτησης που αυτό βέβαια για τον πελάτη συνήθως σημαίνει περισσότερες πωλήσεις και για αυτό τον καίει κιόλας άλλωστε και την ψάχνει.

Για αυτό εσείς οι πελάτες που ψάχνετε να αυξήσετε τις πωλήσεις σας και να ανεβείτε στα SERP και πληρώνετε για SEO, την επόμενη φορά που θα δώσετε δουλειά σε κάποιους από αυτούς ρωτήστε τους το εξής απλό: «Εσύ που θα δώσεις συμβουλές βελτίωσης σε αυτούς που μου έφτιαξαν το site, γνωρίζεις από κώδικα και από σχεδίαση;» Αν σας πει ναι, αναλογιστείτε τότε γιατί δεν δώσατε όλη την δουλειά εκεί ώστε να σας φτιάξει ένα site που θα είναι SEO friendly με τη μια; Μόλις καταλάβατε γιατί άρχισαν πλέον και πουλάνε όλοι και SEO, για να σας προσφέρουν ένα ολοκληρωμένο πακέτο … Αν πάλι σας απαντήσει όχι τότε να περιμένετε να σας αρχίσει σε δικαιολογίες του στυλ «έχω εξειδικευμένους επαγγελματίες συνεργάτες που θα συμμετέχουν στην ανάλυση και αυτοί θα αναλάβουν αυτό το κομμάτι».

Οπότε, όσων αφορά τις συμβουλές των SEO πάνω στο web design και web development καταλαβαίνετε πόσο ανόητο είναι. Αν οι SEOs ήξεραν να γράφουν σωστό κώδικα ή να σχεδιάζουν templates, τότε να είστε σίγουροι πως δεν θα πουλούσαν SEO αλλά websites!

Αν αφήσουμε πέρα τις συμβουλευτικές υπηρεσίες που θα δώσουν οι SEO στους developers και στους designers, μένουν ή έρευνα τα reports και τα back links. Από τη στιγμή που κάποιοι θα αφιερώσουν χρόνο για έρευνα, σαφώς και πρέπει να πληρωθούν. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Υπάρχει πληθώρα δωρεάν αλλά και εμπορικών εφαρμογών και υπηρεσιών που μπορούν να βοηθήσουν είτε στην έρευνα του ανταγωνισμού, είτε στην ανάλυση, είτε ακόμα και διορθώσεις σε κείμενα όλα με στόχο την βελτίωση της θέσης του site στα αποτελέσματα, άρα και της αύξησης των πωλήσεων του πελάτη που έχει το site.
Αυτά όντως δεν είναι δουλειά των developers και των designers! Δεν είναι κάτι που δεν μπορούν να το κάνουν και να το μάθουν ακόμα και απλοί χρήστες. Δεν είναι επιστήμη, αλλά είναι χρόνος. Χρόνος που επένδυσε για να αποκτήσει τις όποιες γνώσεις, για να μάθει και να βρει τα εργαλεία και στο τέλος για να παρέχει τα στατιστικά, αναλύσεις, συμβουλές, reports, keywords research, έλεγχος ανταγωνισμού, link building κλπ σε αυτόν που πληρώνει.
Παρόλο που προσωπικά είμαι κατά της όλης δράσης, επειδή θεωρώ πως καταστρέφει το web αντί να το βελτιώνει, θεωρώ φυσικό επόμενο να απαιτούν πληρωμή για το χρόνο και τις υπηρεσίες τους όσοι ζητάνε χρήματα για τις παρεχόμενες υπηρεσίες που προανέφερα. Από τη στιγμή που υπάρχει κόσμος που πληρώνει για να ανέβει στα αποτελέσματα αναζήτησης επειδή γνωρίζει πως έτσι θα κερδίσουν και οι ίδιοι χρήματα, είτε από πωλήσεις, είτε από διαφήμιση, είτε από κρατήσεις κλπ είναι φυσικό επόμενο να είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάποια χρήματα για να το πετύχουν. Το πώς θα το πετύχουν αυτοί που θα αναλαμβάνουν το όλο έργο, στις περισσότερες περιπτώσεις είναι αδιάφορο για τους πελάτες και αυτό που μετράει για αυτούς είναι το αποτέλεσμα. Εξού και η αυξανόμενη τάση χρήσης black hat τεχνικών.

ΥΓ: Ξέρω πως ήδη όσοι διάβασαν στην αρχή αυτής της δημοσίευσης το «εξαπάτηση των μηχανών αναζήτησης ώστε να μας εμφανίζει ψηλότερα στη λίστα αποτελεσμάτων σε κάποιες λέξεις κλειδί», αλλά το «εξαπάτηση» ήταν το keyword για το SEO που έκανα στο άρθρο μου για να σας τσιτώσω και να διαβάσετε και το υπόλοιπο κείμενο : p
Το «εξαπάτηση» οι ίδιοι οι SEO φαντάζομαι πως θα το αποκαλούν τίποτε σαν «τεχνικές βελτιστοποίησης των web sites» ή «μελέτη συμπεριφοράς και αλγορίθμων των μηχανών αναζήτησης» κλπ. Κάτι σαν τους δικηγόρους ένα πράμα. Ψάχνουμε να βρούμε την τρύπα στον νόμο για να κρατήσουμε εκτός φυλακής τoν πελάτη μας, ασχέτως αν ακόμα και εμείς οι ίδιοι γνωρίζουμε πως είναι ένοχος.
Αν π.χ. η google ήθελε να γνωρίζουμε πως αξιολογεί και ταξινομεί τα web site της, δεν κρατούσε επτασφράγιστο μυστικό και τον αλγόριθμο της. Αυτό και μόνο να σκεφτεί κανείς αρκεί για να καταλάβουμε αν είναι προσπάθεια να ξεγελάσουμε / εκμεταλλευτούμε προς όφελος μας το σύστημα ή όχι και κατά πόσο κάτι τέτοιο είναι ηθικό και αν μπορεί να βοηθήσει το web να εξελιχθεί …

Το παραπάνω κείμενο αποτελεί συνέχεια πάνω στη συζήτηση που γίνετε και στο site freestuff.gr και εδώ : SEO / marketing business στο web: Η πανούκλα του διαδικτύου

Αφήστε το σχόλιο σας στο "Περί SEO: Γιατί θεωρώ ότι βλάπτει το web"

Σχολιάστε