Παναγής Βουρλούμης: Ο ρόλος της ΕΕΤΤ στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας

Τρίτη 2 Μαΐου 2006 10:30 – 12:45

Ο τίτλος της ενότητας που συμμετέχω «Πολιτικές Προαγωγής της Ευρυζωνικότητας σε Διεθνές Επίπεδο» μου προκαλεί κάποια σύγχυση. Πώς μπορούμε να μιλάμε για διεθνές επίπεδο όταν μέχρι πρόσφατα η ευρυζωνικότητα στη χώρα μας βρισκόταν στο μηδέν και τώρα ακόμη είναι ουραγός της Ευρώπης.

Είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσω τον λίγο χρόνο που μου δίνεται για ν’ ασχοληθώ με τα τεκταινόμενα μέσα στην Ελλάδα στον τομέα αυτό και ειδικότερα πώς θα μπορέσουμε, σε σύντομο χρόνο να γίνουμε αξιόπιστοι συνομιλητές και συνεργάτες στην διεθνή ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας.

Ότι είναι χαμηλός ο βαθμός διείσδυσης της ευρυζωνικότητας στη χώρα μας, δεν χάνουν ευκαιρία να μας το θυμίζουν οι πάντες, Βρυξέλλες, τα ΜΜΕ και άλλοι, αρμόδιοι και μη. Τείνει να δημιουργηθεί ένα εθνικό κόμπλεξ, σύμπλεγμα κατωτερότητας και ενοχής. Η δημόσια συζήτηση εκτρέπεται σε αλληλοκατηγορίες για την ευθύνη της καθυστέρησης. Πράγματι υπάρχουν λόγοι και εξηγήσεις γιατί η ευρυζωνικότητα βρέθηκε τόσο πίσω. Λόγοι που σε μεγάλο βαθμό οφείλονται στην γενικότερη καθυστέρηση της ίδιας της χώρας αλλά και σε συγκεκριμένες στρατηγικές και παραλείψεις των φορέων εκείνων που έχουν ευθύνη για την ανάπτυξη γενικά και για τις τηλεπικοινωνίες ειδικότερα. Μέσα σ’ αυτούς είναι και ο ΟΤΕ.

Αν υπάρχουν όμως δικαιολογίες για την μέχρι πρόσφατα αντιμετώπιση του ζητήματος δεν υπάρχει καμιά για την από δω και πέρα.

Για τον ΟΤΕ η ευρυζωνικότητα δεν είναι μια αφηρημένη έννοια. Αποτελεί το μέλλον της επιχείρησης. Έχοντας μείνει πίσω μας δίνεται το προνόμιο να βλέπουμε τι γίνεται αλλού, σ’ έναν τομέα που η επιτάχυνση των εξελίξεων είναι δεδομένη. Γνωρίζουμε πολύ καλά τί σημαίνει VOIP, Triple Play, τι είναι το Skype. Γνωρίζουμε τους κινδύνους της αδράνειας, μας τους θυμίζουν συνεχώς οι αδυσώπητοι νόμοι της αγοράς. Αλλά δεν μένουμε αδρανείς.

Ας δούμε σύντομα πώς έχει αντιδράσει στην πρόκληση ο ΟΤΕ, παίρνοντας ως αφετηρία τον Σεπτέμβριο του 2004, επομένη της λήξης των Ολυμπιακών της Αθήνας που είχαν απορροφήσει όλη την ενεργητικότητά του επί δύο σχεδόν χρόνια.

Στο τέλος του 2004 υπήρχαν στην Ελλάδα 90.000 περίπου εγκατεστημένες πόρτες και 45.000 περίπου λειτουργούσες συνδέσεις ADSL, ποσοστό κάτω του 0,5% του πληθυσμού. Στο τέλος του 2005 οι πόρτες είχαν αυξηθεί σε 216.000 και οι λειτουργούσες σε 150.000. Σήμερα ο αριθμός είναι 320.000 περίπου και 250.000 αντίστοιχα, ποσοστό 2,5% και όχι 1,5% που αναφέρθηκε. Τα σημεία πρόσβασης από 200 έχουν αυξηθεί σε περίπου 500 με έμφαση στην Περιφέρεια.

Στόχος του ΟΤΕ για το τέλος του 2006 είναι να έχει εγκαταστήσει 750.000 πόρτες σε 1.170 σημεία και ο αριθμός των χρηστών να έχει φτάσει το μισό εκατομμύριο, για να διπλασιαστεί στο τέλος του 2007.

Και τότε ακόμη η Ελλάδα θα είναι πίσω αλλά η διαφορά με τον μέσο Ευρωπαϊκό όρο θα μειώνεται σταθερά με στόχο να έχει μηδενιστεί ως το 2010, τουλάχιστον ανάμεσα στην Ελλάδα και τα Μεσογειακά κράτη. Ο στόχος αφορά τα σχέδια του ΟΤΕ και δεν περιλαμβάνει τυχόν επενδύσεις από παρόχους, τους οποίους ο ΟΤΕ καταβάλλει κάθε προσπάθεια να διευκολύνει.

Η ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας έχει μπει στην «δυναμική» της φάση και σ’ αυτό συνέβαλαν διάφοροι παράγοντες. Απομονώνω εδώ την μείωση των τιμών από τον ΟΤΕ, μέχρι και 49% τον Σεπτέμβριο του 2004 και τις από τότε διαδοχικές μειώσεις.

Γνωρίζουμε ότι οι τιμές στην Ελλάδα παραμένουν ακόμη σχετικά υψηλές, ιδίως σε συνάρτηση με τις πραγματικές ταχύτητες. Η επιτάχυνση της διάδοσης της ευρυζωνικότητας αποκαλύπτει τώρα τα όρια δυνατοτήτων του υφισταμένου δικτύου. Στο πρόγραμμα του ΟΤΕ έχει άμεση προτεραιότητα η ενίσχυση του βασικού δικτύου έτσι ώστε να μπορεί ο χρήστης να έχει τις ταχύτητες που θέλει και να μπορεί να χρησιμοποιεί όλες τις δυνατότητες που δίνει το ADSL. Στόχος μας να το πετύχουμε πριν τα τέλη του 2006.

Ανέφερα εδώ πολύ περιληπτικά τις προσπάθειες του ΟΤΕ. Θα μπορούσα να επεκταθώ στο τι κάνει για να βοηθήσει την ανάπτυξη περιεχομένου – content, την ασύρματη πρόσβαση μέσω του Hellas Sat. Το Wi fi και Wi max. Την συμπαράστασή του στα φοιτητικά προγράμματα της Κυβέρνησης, την εκπαιδευτική και ενημερωτική προσπάθεια. Πρόσφατα μάλιστα εγκρίναμε ένα πρόγραμμα, το OTE Broadband Roadshow για τη διάδοση της ευρυζωνικότητας. Το πρόγραμμα αποτελείται από μια μεγάλη κινητή μονάδα που μέσα σε μια διετία θα επισκεφθεί 22 πόλεις ενημερώνοντας τους πολίτες με απλό και κατανοητό τρόπο για τις δυνατότητες και τα οφέλη της ευρυζωνικότητας.

Όλα αυτά προϋποθέτουν μεγάλες επενδύσεις. Το τριετές επιχειρηματικό σχέδιο της ΟΤΕ Α.Ε. προγραμματίζει επενδύσεις €946 εκατ., κυρίως σε δίκτυο και ευρυζωνικότητα. Η προσπάθεια που γίνεται, για να πετύχει, επιβάλλει και αλλαγές συστημάτων, εσωτερικών διαδικασιών, τρόπου εργασίας, αλλά και νοοτροπίας μέσα στην επιχείρηση. Μέσω της ευρυζωνικότητας ο ΟΤΕ επιδιώκει να κινητοποιήσει όλο του το προσωπικό, να δώσει συγκεκριμένους στόχους. Να εκσυγχρονισθεί. Είναι λίγο η κότα και το αυγό. Αν δεν το κάνει δεν θα πετύχει τους στόχους του που κι εκείνοι αποτελούν τα συγκεκριμένα κίνητρα για να γίνει ανταγωνιστικός.

Όλη αυτή η επένδυση σε χρήμα και προσπάθεια θα παραμείνει για αρκετό διάστημα ζημιογόνος. Αυτή είναι η φύση της δουλειάς με την οποία ασχολούμαστε. Επενδύουμε στο μέλλον του ΟΤΕ και όπως όλες οι επενδύσεις έχουν και αυτές του κινδύνους τους. Θα αναφερθώ εδώ στον υπ’ αριθμό ένα κίνδυνο που είναι ο ρυθμιστικός. Η πρόωρη ρύθμιση της ευρυζωνικότητας, που θα αποθαρρύνει τις επενδύσεις.

Σε Συνέδριο για τις τηλεπικοινωνίες οργανωμένο από την Ρυθμιστική Αρχή, ο εκπρόσωπος του ΟΤΕ θα έπρεπε κανονικά να αισθάνεται άβολα. Ο ΟΤΕ είναι ο κύριος στόχος της ρύθμισης. Εγώ δεν αισθάνομαι καθόλου έτσι. Αντίθετα ευχαριστώ την ΕΕΤΤ που μου δίνει την ευκαιρία να επισημάνω μερικά πράγματα που νομίζω θα βοηθήσουν στη σωστή ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα.

Μέχρι την πρόσφατη ψήφιση του Ν/Σ για τις τηλεπικοινωνίες, η ΕΕΤΤ συγκέντρωνε τις εξουσίες του νομοθέτη, δικαστή και ας μου επιτραπεί δημίου. Ο νέος νόμος κάπως την περιορίζει αλλά παραμένει παντοδύναμη και για τον επιπρόσθετο λόγο ότι το Κράτος δεν έχει καταλήξει ακόμη σε κάποιο μοντέλο ανάπτυξης στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες. Έτσι η ΕΕΤΤ κρατά κυριολεκτικά στα χέρια της το μέλλον του κλάδου.

Η μέχρι πριν λίγους μήνες εμπειρία του ΟΤΕ με την ΕΕΤΤ δικαιολογεί κάποια νευρικότητα.

Μέχρι πρόσφατα η ΕΕΤΤ με τις αποφάσεις της δημιούργησε ένα κατ’ επίφαση ανταγωνιστικό περιβάλλον με όσο το δυνατόν περισσότερες επιχειρήσεις και όσο το δυνατόν χαμηλότερες τιμές. Το επιδίωξε με την επιβολή πολύ χαμηλών τιμών χονδρικής και τούτο δεν προώθησε καθόλου τις επενδύσεις.

Δεν είναι τυχαίο ότι προηγουμένως δεν ανέφερα την συμβολή των παρόχων στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας. Είναι ως τώρα ασήμαντη. Στηριζόμενοι στη μεγάλη τους πλειοψηφία στις φτηνές υποδομές του ΟΤΕ, με εξασφαλισμένα κέρδη, προτιμούν να επενδύουν σε διαφήμιση και όχι σε υποδομές.

Η πολιτική του Ρυθμιστή ήταν η ανακατανομή της πίτας σε βάρος του ΟΤΕ και όχι το μεγάλωμά της.

Προσπαθώντας να καταλάβω γιατί στα τέλη του 2003 και αρχές του 2004, ενώ ήταν κραυγαλέα η ανάγκη να γίνουν άμεσα επενδύσεις στην ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας ο ΟΤΕ ολιγώρησε, νομίζω πως βρήκα μία από τις αιτίες. Στο τέλος του 2003 η ΕΕΤΤ με μια μονοκοντυλιά έκοψε από τα έσοδα του ΟΤΕ €120 εκατ. μειώνοντας αδικαιολόγητα τις τιμές των μισθωμένων κυκλωμάτων, απόφαση που η ίδια αντέστρεψε σε κάποιο βαθμό τον επόμενο χρόνο, αντιλαμβανόμενη το λάθος της. Η ζημιά όμως είχε γίνει. Σε μια κρίσιμη στιγμή για την ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας ο αιφνιδιασμός αποσταθεροποίησε τον τότε ΟΤΕ και οδήγησε σε αναστολή του προγράμματος επενδύσεων. Δεν μπορεί κανείς να κατηγορήσει τους υπεύθυνους γιατί μέσα σε κλίμα απόλυτης ρυθμιστικής αβεβαιότητας δίστασαν να δεσμεύσουν και άλλα εκατομμύρια, επιπλέον των 300 που είχαν ήδη δαπανηθεί για τους Ολυμπιακούς. Χάθηκε όμως ένας πολύτιμος χρόνος που για τις τηλεπικοινωνίες είναι μεγάλο διάστημα.

Ο τωρινός ΟΤΕ, χωρίς να έχει ξεκαθαρίσει ακόμη το ρυθμιστικό τοπίο, παίρνει το ρίσκο και επενδύει. Όπως κάθε μεγάλος ιδιώτης τηλεπικοινωνιακός επενδυτής αναμένει την κερδοφορία των επενδύσεών του σε κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα. Ελπίδα μας είναι να μην βιαστεί η ΕΕΤΤ να ρυθμίσει μια αγορά πριν αυτή η αγορά αποκτήσει το μέγεθος που κάνει την ρύθμιση αναγκαία και, όταν φτάσουμε εκεί, να εφαρμόσει την κλίμακα των επενδύσεων (ladder of investment), δημιουργώντας έτσι ένα σταθερό και προβλέψιμο ρυθμιστικό περιβάλλον που δίνει κίνητρα για επενδύσεις. Οι πρόσφατες θέσεις της ΕΕΤΤ είναι ενθαρρυντικές και έχουμε εμπιστοσύνη ότι θα καταφέρει να βρει την χρυσή τομή που συνδυάζει ανταγωνισμό με ανάπτυξη. Καθόλου εύκολη δουλειά αλλά απαραίτητη.

http://www.presspoint.gr/release.asp?id=87039