Αποτελέσματα από τεχνητή νοημοσύνη από τις μηχανές αναζήτησης και confirmation bias

confirmation bias
confirmation bias

Όπως εξελίσσονται τα πράγματα, σύντομα θα έχουμε μηχανές αναζήτησης όπως την Google search ή και την Bing, που πριν μας δώσουν μια στεγνή λίστα με συνδέσμους προς διάφορα websites, θα απαντούν στα ερωτήματα μας μέσω τεχνητής νοημοσύνης όπως κάνει το ChatGPT.
Η Google ήδη έχει προσθέσει εδώ και καιρό κάποιες τέτοιες λειτουργίες αλλά όχι με χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Για παράδειγμα όταν ψάχνουμε για τον καιρό μια πόλης ή μια μαθηματική πράξη, εκλογικά ή αθλητικά αποτελέσματα κ.α. βλέπουμε πρώτα τα αποτελέσματα και έπειτα συνδέσμους προς sites που παρέχουν τις πληροφορίες που ψάχνουμε.
Αυτό όπως δείχνουν τα πράγματα, θα εξελιχθεί πολύ περισσότερο με την εφαρμογή A.I. στα αποτελέσματα και θα φέρει μια νέα “επανάσταση’.
Η εξέλιξη που θα έχουμε σε επόμενο στάδιο, θα είναι οι πιο στοχευμένες απαντήσεις βάση των προσωπικών μας πεποιθήσεων και ενδιαφερόντων.
Σε πρώτη φάση δηλαδή είναι πιθανό οι απαντήσεις να είναι ίδιες ή παραπλήσιες, όταν έχουμε ίδιες ερωτήσεις από διαφορετικούς χρήστες, αλλά όταν θα αρχίζουν να προσαρμόζονται πάνω στις προτιμήσεις και ιδεολογίες του χρήστη ή της χώρας του ή της φυλής του κλπ, τα πράγματα ίσως σκοτεινιάσουν για κάποιο διάστημα.
Και ασφαλώς δεν αναφέρομαι τόσο σε απαντήσεις επιστημονικού ενδιαφέροντος, αλλά για παράδειγμα γεωπολιτικές, θρησκευτικές, φυλετικές, ιστορικές κλπ πληροφορίες όπου την αντικειμενικότητα τελικά την αντιλαμβάνεται ο καθένας μας διαφορετικά.
Σκεφτείτε για παράδειγμα πως παρουσιάζει κάποια ιστορικά γεγονότα ένα δημόσιο εκπαιδευτικό βιβλίο ιστορίας μιας χώρας, και πόσο διαφορετικά μιας άλλης και επεκτείνετε αυτή την σκέψη έως στοχευμένες πολιτικές απαντήσεις βάση της προσωπικής σας ιδεολογίας και τι επιρροές μπορεί να υπάρξουν από τις προτάσεις που θα σας εμφανίζονται.
Ειδικά όταν έχουμε τεράστια μερίδα ανθρώπων που ακόμα και τώρα δεν μπορούν να αξιοποιήσουν σωστά τις πληροφορίες που βρίσκουν στο διαδίκτυο και πιστεύουν ότι τους δίνεται δημοσιευμένο σε ιστοσελίδες που οι ίδιοι κατά βάθος επιλέγουν να πιστεύουν επειδή γράφουν κάτι για το οποίο ήδη προκατειλημμένα πιστεύουν.
Αυτό που στα αγγλικά αποκαλείται: confirmation bias.